Sárosi Emőke: Műfajok fúziója
Feledi János – Feledi Project – Oláh Dezső Trió: Hat tánc -
Klasszikus zene, jazztrió, Feledi Projekt – ez a három összetevője Feledi János Hat tánc című expresszív tánckoktéljának.
A 2014-es Prozódia című produkcióban dolgozott először együtt az Oláh Dezső Trió és a Feledi Projekt, akkor Kodály Zoltán népdalgyűjteménye volt az ihletet adó múzsa. Most Bartók Béla Román népi táncok című kompozíciójának átdolgozásából született meg a koreográfia. Az előadás szemet gyönyörködtető kortárs mókájával egy kedves tükröt tart a néptánchagyománynak.
Mert mit kíván egy hiteles, hagyományos néptáncműsor? Szép lányokat, technikás fiúkat. És incselkedően hívogató női öleket, karcsapásokkal kakaskodó férfierőt… Hogy dramaturgia is legyen, egy könnyen felfogható történetet a fiatalság szerelemre éhes természetéről. Találkozás, csábítás, évődés, párválasztás, közösség és annak megtartó ereje, majd a csoporton belüli viszály, harc és az abból adódó gyilkosság. Ennyi a sztori, amely ötven percben tökéletesen elég. Követhető, látványos, felszabadító, egységteremtő.
Azonban a néptáncos karakteres mozdulatokhoz negatív értékek társulnak. Megszületik a virtusból a kirekesztés és a gyűlölet gondolata. A legitimált (családon belüli) erőszak problematikáját is megvillantja a túl kacér, domináns lányok megnevelésével – lásd: karrángatás, stilizált hajtépés; a népi gyökerek alapvető hímdominancián alapuló világát árnyalja ezzel sötétebbre.
A táncos-koreográfus finom iróniája, apró fricskái mindent megkérdőjeleznek. Mozgásanyagában stílusok és formanyelvek keverednek: balett, kortárs, néptánc, de mindegyik csak finoman jelenik meg. Feledi mértékletesen kóstoltatja a lehetőségeket, és profi séfként adagolja a mozdulatokat. Egy csipetnyi a csapásokból, két kanál a balett repülő ugrásaiból és az állóspárgás forgásokból, és egy kiskanál a kortárs talajtechnikájából.
A műfaji keverék mellett a táncosok is mind eltérő karakterként jelennek meg a színpadon. Feledi látványos antréja – a zongorán ül, fejére csavarva rétegekben a táncosok jelmezei – a hagyma rétegeinek asszociációját hívja be. A héjak lehullanak, és nem marad más csak a lényeg, az ember. És az eredendő emberi viszonyok. Népi életképekként aposztrofálja az előadást a műsorfüzet, a mindennapjainkra és a közösségi viszonyrendszerekre adva egyfajta ironikus visszajelzést. A lányok Matisz Gábor jelmezeiben, a természet vadvirágjaiként pasztellszínű ingruhában (kivétel egy lány indokolatlan khaki rövidnadrágos overallja) zsongják be a teret.
Csoda születik, mert mosolygó, a mimika és a humor erejét ismerő, és színészi játékra is képes, pompás testű és technikájú táncosok kommunikálnak egymással és a közönséggel. Sőt a zenével is. Az Oláh Dezső Trió tagjai (Oláh Dezső, zongora; Oláh Péter, bőgő; Pecek Lakatos András, dob) maximális művészi alázattal dolgoznak a táncosok „lába” alá. Az improvizatív részeknél technikailag brillíroznak, ám közben mégis biztosítják a hangulatot és az előadás lelkét.
A lélek és az egyén kiemelten fontos eleme az estének. Hét táncos dolgozik sok paralel, repetitív mozgássor kombinációjában, szemnek jóleső szimmetriára törekedve. A három páros állandó fluktuációja mellett mindig valaki egyedül marad. A születésünktől halálunkig végigkísérő konstans egyedüllét, a társas magány mint jelenség napjaink társadalmi problémáit villantja fel – megoldás, válaszadás nélkül. Ugyanakkor a hetes számnak sokféle értelmezése van. A népszokásokban a hét a rossz erőnek a száma, míg a mágikus (szakrális) hét nem más, mint a dinamikus három (fiú) és a statikus négy (lány) összege. De a hét (mint isteni szám) szentsége nem érvényesül, mert a népi babona erősebb. A pusztulás elkerülhetetlen: hat lesz a végeredmény a Hat táncban.
Feledi az előadásban koreográfusként és táncosként rendszeren kívüli varázslóként létezik. Belevonódik a csoportos táncokba, de feloldódni nem tud bennük. Ő az este „atyja”: mesélő, mozgatókéz. Mágikus mixerként keveri a hozzávalókat, és expresszív tánckoktéllal kíván jóéjszakát a nagyérdeműnek. Tényleg csak a koktél hiányzik.
Hat tánc (Feledi János – Feledi Project – Oláh Dezső Trió)
Zene: Oláh Dezső Trió. Látvány és jelmez: Matisz Gábor, Feledi János. Rendezés, koreográfia: Feledi János.
Előadja: Hortobágyi Brigitta, Tóth Brigitta, Hoffmann Luca, Kovács Eszter, Frigy Ádám, Erdélyi Zsombor, Feledi János, valamint Oláh Dezső (zongora), Oláh Péter (bőgő), Pecek Lakatos András (dob).
Várkert Bazár, Nemzeti Táncszínház, 2017. szeptember 28.