Kortárs tánc

Akadály és szenvedély

Beszélgetés Palle Granhøjjal

lead pallePalle Granhøj rendező-koreográfus 1986 óta táncol, '90-ben koreográfusként debütált a Torzó című darabjával, majd ugyanabban az évben Århusban megalapította a Palle Granhøj Dance Theatre-t, a Granhøj Dans elődjét, amelynek ma is művészeti vezetője.

Beszélgetés Palle Granhøjjal

Palle Granhøj rendező-koreográfus 1986 óta táncol, '90-ben koreográfusként debütált a Torzó című darabjával, majd ugyanabban az évben Århusban megalapította a Palle Granhøj Dance Theatre-t, a Granhøj Dans elődjét, amelynek ma is művészeti vezetője.

A men&mahler érdekessége, már ha az internacionalitás önmagában még érdekes, hogy a határokon átívelő, s a feltörekvő művészek tapasztalatcseréjét, koprodukcióját segítő DNA Continuum projekt - melynek az L1 Egyesület immár negyedik éve partnerszervezete - idei darabja Magyarországon kerül először bemutatásra, az L1dancFest keretében. A Palle Granhøj (Granhøj Dans) koreográfia nyolc táncos és egy énekesnő közös munkájából született. Az előadók közt találunk két fiatal magyar táncost is: Fülöp László a Budapest Kortárstánc Főiskolán, Darabont Áron Leon a Győri Tánc-és Képzőművészeti Szakközépiskolában végzett.

palle 400
Palle Granhøj

- Az előző (2men2mahler) és a mostani darabodat is Mahler-műre komponáltad. Miért éppen Mahler?

- Mind a 2men2mahler, mind pedig a men&mahler a férfiakról szól; és Mahler is az volt. A zenéjét általában úgy jellemzik, mint a legfájdalmasabbat, a legmagányosabbat, a legelvágyódóbbat, amit valaha írtak. Ezek az érzések szöges ellentétben állnak a férfiasság általános vonásival (talán épp a női oldalt képviselik). Ezt tökéletes alapnak találtam. Mahler és az ő elvágyódó zenéje jól tükrözi a saját munkáimat, és az ún. „akadály-technikát". A mozgás „akadályozásának" az a célja, hogy megtaláljuk a táncos szándékának, akaratának az erejét, s hogy újra s újra visszatérjünk az eredeti mozdulathoz. Számomra ez nagyon hasonló a vágyakozáshoz.

- Pontosan hogy érted ezt? Az eredeti mozdulat nem más, mint „vágyódás"? Vagy: nem tudnék mozdulni, ha nem lennénk előzetesen akadályozva...

- Minden produkcióm kiindulási alapja az akadálytechnika. Ez egy módszer, melyet én fejlesztettem ki. Nancy Spanier munkái inspiráltak, s ebből az elmúlt húsz évben húsz eredeti mű született. A fent nevezett munkamódszer alapján – az akadályozó akciók segítségével – újraformálom az előadók mozgását; a folyamat során föltárulnak a személyiség mélyebb rétegei, mely által az emberi állapotokra terelődik a figyelem. Táncosok és koreográfiák színpadra állítása helyett férfiakat és nőket akarok bemutatni, akként, amilyenek a maguk komplexitásában.

PalleGranhoj 1
Jelenet a men&mahler c. előadásból - fotók: STONE

- Mi jelent férfinek lenni?

- Remélem, erre a darab fog válaszolni.

- A koreográfusi kérdésfelvetésed fizikai, vagy inkább teoretikus jellegű?

- A módszer a kiindulópont. Hadd mondjak egy példát: egy bizonyos mozdulatsorban a táncost a kezénél fogva visszatartja a társa, de eközben a táncosnak, amennyire csak lehet, el kell végeznie az eredeti mozdulatsort. Ezáltal egy új mozdulatsor kreálódik, amit, ha akarunk, újra alávethetünk az akadálytechnikának. És így tovább...

- Jelent bármi különbséget, hogy nemzetközi csapattal dolgozol ebben a darabban?

- Nem első alkalommal dolgozom így, de amiért különösen szeretem ezt a csapatot, az a technikák, típusok, kifejezések, kulturális hátterek, a tapasztalat, a kor, a súly különbözősége...

PalleGranhoj 5
Jelenet a men&mahler c. előadásból

- Mi alapján választod ki a táncosokat? Van valami előzetes kritérium, aminek meg kell felelniük?

- Ahogy a legtöbb eddigi munkámban, a táncosok most is fontos részét képezik a folyamatnak azáltal, hogy magukkal hozzák az egész élettörténetüket. A meghallgatásokon lehetőségük van megmutatni, hogy kik ők; ez nekem segít a választásban.

- A táncosoknak engedsz beleszólást a darab felépítésébe is, vagy az egyedül a te döntéseid lenyomata?

- Sosem mutatok lépést, vagy mozdulatot; minden mozgás a táncosoktól származik, és minden mozgás megőrzi az eredeti, vagy az akadályozást követő formáját. Minden döntés attól függ, milyen irányba megy a darab egésze. A táncosok, miközben az anyagon dolgoznak, mindennap választanak. El lehet képzelni, milyen töméntelen mennyiségű anyag keletkezik a próbafolyamat során.

- Ha meg kellene fogalmaznod, ki Palle Granhøj, mit mondanál?

- Ha visszatekintek az időben, úgy tűnik, én egy „vállalkozó" vagyok. Imádom látni, ahogy a dolgok megtörténnek. Ennek a munkának a gyümölcse a Granhøj Dans, mely immár huszonöt éve működik, és az egyetlen célom a színpadi munka.

- Mi érdekel leginkább a művészetben?

- A szenvedély.

- Az egyik darabodban plasztik fejek tűnnek föl, s köztük egy-egy élő. A kép könnyen megragad az ember emlékezetében. Egy másikban hosszú farúd kerül elő; a rúd egyrészt állandó távolságot tart a mozgók között, másrészt egyensúlyt is őriz az ellenkező irányú erők között. Ezeket a képeket szenvedély gerjeszti, vagy meg kell említeni más inspiráló forrást is?

- Minden egyes produkció egy újabb kutatás eredménye és az akadálytechnika továbbfejlesztése.

PalleGranhoj 7
Jelenet a men&mahler c. előadásból

- Minek tartod a munkáidat: inkább egy technika végtelen számú reprezentációinak, vagy művészi alkotásoknak?

- Az előadásokra úgy gondolok mint művészeti alkotásokra, melyek nem csupán egy technika bemutatói, de egy technika eredményeképpen jönnek létre.

- Követed más alkotók munkáit? Mi keresel bennük?

- Rengeteg darabot látok, már csak azért is, mert alapítója és vezetője vagyok az Århusban működő Granhøj Dans Theatre-nek (mai nevén BoraBora), ahol rengeteg vendégelőadást látok. Mások munkáit nézve mindig a szenvedélyt, a muzikalitást, a megközelíthetőséget keresem.

Az interjút Szoboszlai Annamária készítette.

Budapest, 2012. szeptember

 

Kapcsolódó anyagok:

2men2mahler (videó): http://www.granhoj.dk/Works.aspx#2men2mahler

Granhøj Dans (videó): http://www.granhoj.dk/About-us/People/Palle-Granh%C3%B8j.aspx

 

Az L1danceFest 2012 programja:

szept. 19.

20:00 MU Színház – Christine Borch (DK/DE) / The body that comes

21:00 MU Színház – Cie József Trefeli (HU/CH) / JINX 103

21:30 MU Színház – Nanohach (CZ) / Suna No Onna (Sand woman)

szept. 20.

19:00 BAKLEIT M.A.C., Stúdió – Zéró Balett (HU) / A hang közepe / The middle of the sound

20:30 BAKLEIT M.A.C., Hangár – Naoko Tanaka (JP/DE) / Die Scheinwerferin – The shine thrower, a journey inside

21:30 BAKLEIT M.A.C., Stúdió – Rodrigo Sobarzo de Larraechea (Chile/NL) / Mining

szept. 21.

20:00 MU Színház – Ladjánszki Márta (HU/PL) / JOSHA – a portrait

21:30 MU Színház – Daniel AlmgrenRecén (SE/PL) / dance(Rafał)

szept. 22.

19:00 Nemzeti Táncszínház, Refektórium – Vass Imre (HU) / GAP – The soloist – BEMUTATÓ

20:15 Nemzeti Táncszínház, Nagyszínpad – Granhøj Dans (DK) / Men & Mahler – magyarországi premier / Hungaran premier

szept. 23.

17:00 MU Színház – Frissek Speciál (Buday Enikő performansz / Dányi Kriszta

(Morningdeer) énekes-zenész / Kertész Endre csellista / Meszerics Bandi énekes / Nagy Csilla táncművész-koreográfus)

19:00 MU Színház – Ligia Manuela Lewis (USA/DE) / Sensation 1. – Conviction Series

19:00 MU Színház – Maik Riebort (DE) / This meaning

20:30 MU Színház – Cédric Dupire and Gaspard Kuentz (FR) / "We don't care about music anyway" documentary film screening for free '80

 

KÍSÉRŐ PROGRAMOK:

szept. 18-24.

MAMŰmeetsL1 és Pásti Nóra kiállítása – MU Színház Kiállítótér – MU Theatre Foyer

szept. 19., 12:30–15:30

Joe Alegado (USA/CZ) / Limon based modern dance training – Magyar Táncművészeti Főiskola /

szept. 19-23.

TALKING THROUGH V4+ nyitott vitabeszélgetések a DANCE SCRIPT tánckritikai laboratórium résztvevőinek közreműködésével – minden nap az előadások után

szept. 20-21., 12:00–15:00

Me and the Machine (UK) / When we meet again (introduced as friends) – interactive installation / Krétakör Bázis

szept. 22., 12:00–15:00

Me and the Machine (UK) – workshop / Krétakör Bázis

szept. 20-24.

DANCE SCRIPT – Laboratory of Dance Criticism / Krétakör Bázis

szept. 22-23., 11:00–15:00

Maik Riebort (DE) / Improvisation and Composition workshop / Trafó Stúdió