Akadály és szenvedély
Beszélgetés Palle Granhøjjal
Palle Granhøj rendező-koreográfus 1986 óta táncol, '90-ben koreográfusként debütált a Torzó című darabjával, majd ugyanabban az évben Århusban megalapította a Palle Granhøj Dance Theatre-t, a Granhøj Dans elődjét, amelynek ma is művészeti vezetője.
Beszélgetés Palle Granhøjjal
Palle Granhøj rendező-koreográfus 1986 óta táncol, '90-ben koreográfusként debütált a Torzó című darabjával, majd ugyanabban az évben Århusban megalapította a Palle Granhøj Dance Theatre-t, a Granhøj Dans elődjét, amelynek ma is művészeti vezetője.
A men&mahler érdekessége, már ha az internacionalitás önmagában még érdekes, hogy a határokon átívelő, s a feltörekvő művészek tapasztalatcseréjét, koprodukcióját segítő DNA Continuum projekt - melynek az L1 Egyesület immár negyedik éve partnerszervezete - idei darabja Magyarországon kerül először bemutatásra, az L1dancFest keretében. A Palle Granhøj (Granhøj Dans) koreográfia nyolc táncos és egy énekesnő közös munkájából született. Az előadók közt találunk két fiatal magyar táncost is: Fülöp László a Budapest Kortárstánc Főiskolán, Darabont Áron Leon a Győri Tánc-és Képzőművészeti Szakközépiskolában végzett.
Palle Granhøj
- Az előző (2men2mahler) és a mostani darabodat is Mahler-műre komponáltad. Miért éppen Mahler?
- Mind a 2men2mahler, mind pedig a men&mahler a férfiakról szól; és Mahler is az volt. A zenéjét általában úgy jellemzik, mint a legfájdalmasabbat, a legmagányosabbat, a legelvágyódóbbat, amit valaha írtak. Ezek az érzések szöges ellentétben állnak a férfiasság általános vonásival (talán épp a női oldalt képviselik). Ezt tökéletes alapnak találtam. Mahler és az ő elvágyódó zenéje jól tükrözi a saját munkáimat, és az ún. „akadály-technikát". A mozgás „akadályozásának" az a célja, hogy megtaláljuk a táncos szándékának, akaratának az erejét, s hogy újra s újra visszatérjünk az eredeti mozdulathoz. Számomra ez nagyon hasonló a vágyakozáshoz.
- Pontosan hogy érted ezt? Az eredeti mozdulat nem más, mint „vágyódás"? Vagy: nem tudnék mozdulni, ha nem lennénk előzetesen akadályozva...
- Minden produkcióm kiindulási alapja az akadálytechnika. Ez egy módszer, melyet én fejlesztettem ki. Nancy Spanier munkái inspiráltak, s ebből az elmúlt húsz évben húsz eredeti mű született. A fent nevezett munkamódszer alapján – az akadályozó akciók segítségével – újraformálom az előadók mozgását; a folyamat során föltárulnak a személyiség mélyebb rétegei, mely által az emberi állapotokra terelődik a figyelem. Táncosok és koreográfiák színpadra állítása helyett férfiakat és nőket akarok bemutatni, akként, amilyenek a maguk komplexitásában.
Jelenet a men&mahler c. előadásból - fotók: STONE
- Mi jelent férfinek lenni?
- Remélem, erre a darab fog válaszolni.
- A koreográfusi kérdésfelvetésed fizikai, vagy inkább teoretikus jellegű?
- A módszer a kiindulópont. Hadd mondjak egy példát: egy bizonyos mozdulatsorban a táncost a kezénél fogva visszatartja a társa, de eközben a táncosnak, amennyire csak lehet, el kell végeznie az eredeti mozdulatsort. Ezáltal egy új mozdulatsor kreálódik, amit, ha akarunk, újra alávethetünk az akadálytechnikának. És így tovább...
- Jelent bármi különbséget, hogy nemzetközi csapattal dolgozol ebben a darabban?
- Nem első alkalommal dolgozom így, de amiért különösen szeretem ezt a csapatot, az a technikák, típusok, kifejezések, kulturális hátterek, a tapasztalat, a kor, a súly különbözősége...
Jelenet a men&mahler c. előadásból
- Mi alapján választod ki a táncosokat? Van valami előzetes kritérium, aminek meg kell felelniük?
- Ahogy a legtöbb eddigi munkámban, a táncosok most is fontos részét képezik a folyamatnak azáltal, hogy magukkal hozzák az egész élettörténetüket. A meghallgatásokon lehetőségük van megmutatni, hogy kik ők; ez nekem segít a választásban.
- A táncosoknak engedsz beleszólást a darab felépítésébe is, vagy az egyedül a te döntéseid lenyomata?
- Sosem mutatok lépést, vagy mozdulatot; minden mozgás a táncosoktól származik, és minden mozgás megőrzi az eredeti, vagy az akadályozást követő formáját. Minden döntés attól függ, milyen irányba megy a darab egésze. A táncosok, miközben az anyagon dolgoznak, mindennap választanak. El lehet képzelni, milyen töméntelen mennyiségű anyag keletkezik a próbafolyamat során.
- Ha meg kellene fogalmaznod, ki Palle Granhøj, mit mondanál?
- Ha visszatekintek az időben, úgy tűnik, én egy „vállalkozó" vagyok. Imádom látni, ahogy a dolgok megtörténnek. Ennek a munkának a gyümölcse a Granhøj Dans, mely immár huszonöt éve működik, és az egyetlen célom a színpadi munka.
- Mi érdekel leginkább a művészetben?
- A szenvedély.
- Az egyik darabodban plasztik fejek tűnnek föl, s köztük egy-egy élő. A kép könnyen megragad az ember emlékezetében. Egy másikban hosszú farúd kerül elő; a rúd egyrészt állandó távolságot tart a mozgók között, másrészt egyensúlyt is őriz az ellenkező irányú erők között. Ezeket a képeket szenvedély gerjeszti, vagy meg kell említeni más inspiráló forrást is?
- Minden egyes produkció egy újabb kutatás eredménye és az akadálytechnika továbbfejlesztése.
Jelenet a men&mahler c. előadásból
- Minek tartod a munkáidat: inkább egy technika végtelen számú reprezentációinak, vagy művészi alkotásoknak?
- Az előadásokra úgy gondolok mint művészeti alkotásokra, melyek nem csupán egy technika bemutatói, de egy technika eredményeképpen jönnek létre.
- Követed más alkotók munkáit? Mi keresel bennük?
- Rengeteg darabot látok, már csak azért is, mert alapítója és vezetője vagyok az Århusban működő Granhøj Dans Theatre-nek (mai nevén BoraBora), ahol rengeteg vendégelőadást látok. Mások munkáit nézve mindig a szenvedélyt, a muzikalitást, a megközelíthetőséget keresem.
Az interjút Szoboszlai Annamária készítette.
Budapest, 2012. szeptember
Kapcsolódó anyagok:
2men2mahler (videó): http://www.granhoj.dk/Works.aspx#2men2mahler
Granhøj Dans (videó): http://www.granhoj.dk/About-us/People/Palle-Granh%C3%B8j.aspx
Az L1danceFest 2012 programja:
szept. 19.
20:00 MU Színház – Christine Borch (DK/DE) / The body that comes
21:00 MU Színház – Cie József Trefeli (HU/CH) / JINX 103
21:30 MU Színház – Nanohach (CZ) / Suna No Onna (Sand woman)
szept. 20.
19:00 BAKLEIT M.A.C., Stúdió – Zéró Balett (HU) / A hang közepe / The middle of the sound
20:30 BAKLEIT M.A.C., Hangár – Naoko Tanaka (JP/DE) / Die Scheinwerferin – The shine thrower, a journey inside
21:30 BAKLEIT M.A.C., Stúdió – Rodrigo Sobarzo de Larraechea (Chile/NL) / Mining
szept. 21.
20:00 MU Színház – Ladjánszki Márta (HU/PL) / JOSHA – a portrait
21:30 MU Színház – Daniel AlmgrenRecén (SE/PL) / dance(Rafał)
szept. 22.
19:00 Nemzeti Táncszínház, Refektórium – Vass Imre (HU) / GAP – The soloist – BEMUTATÓ
20:15 Nemzeti Táncszínház, Nagyszínpad – Granhøj Dans (DK) / Men & Mahler – magyarországi premier / Hungaran premier
szept. 23.
17:00 MU Színház – Frissek Speciál (Buday Enikő performansz / Dányi Kriszta
(Morningdeer) énekes-zenész / Kertész Endre csellista / Meszerics Bandi énekes / Nagy Csilla táncművész-koreográfus)
19:00 MU Színház – Ligia Manuela Lewis (USA/DE) / Sensation 1. – Conviction Series
19:00 MU Színház – Maik Riebort (DE) / This meaning
20:30 MU Színház – Cédric Dupire and Gaspard Kuentz (FR) / "We don't care about music anyway" documentary film screening for free '80
KÍSÉRŐ PROGRAMOK:
szept. 18-24.
MAMŰmeetsL1 és Pásti Nóra kiállítása – MU Színház Kiállítótér – MU Theatre Foyer
szept. 19., 12:30–15:30
Joe Alegado (USA/CZ) / Limon based modern dance training – Magyar Táncművészeti Főiskola /
szept. 19-23.
TALKING THROUGH V4+ nyitott vitabeszélgetések a DANCE SCRIPT tánckritikai laboratórium résztvevőinek közreműködésével – minden nap az előadások után
szept. 20-21., 12:00–15:00
Me and the Machine (UK) / When we meet again (introduced as friends) – interactive installation / Krétakör Bázis
szept. 22., 12:00–15:00
Me and the Machine (UK) – workshop / Krétakör Bázis
szept. 20-24.
DANCE SCRIPT – Laboratory of Dance Criticism / Krétakör Bázis
szept. 22-23., 11:00–15:00
Maik Riebort (DE) / Improvisation and Composition workshop / Trafó Stúdió